Trots att svenskar gärna säger att de värderar hållbarhet högt är det priset som i slutändan styr de flesta inköpsbeslut. Det menar Elin Nilsson, som forskar om konsumtion vid Handelshögskolan i Umeå och ledamot i Handelns ekonomiska råd, i ett nytt avsnitt av podden Klimatekot.
”Svenskarna bryr sig verkligen mycket om hållbarhet och har mycket åsikter och tankar,” säger Elin Nilsson. ”Men när räntan gick upp och det blev tuffare i plånboken var det faktiskt första gången vi såg att intresset för hållbarhet minskade. Nu är vi tack och lov på väg upp igen, men priset är fortsatt extremt viktigt för konsumenterna.”
Elin framhåller att vanans makt är en stark faktor i svensk konsumtion. ”Det är så många val i butiken, så vi går ofta tillbaka till det vi känner igen. Att kräva att konsumenterna ska ha koll på exakt alla parametrar blir för mycket; vi har inte riktigt den orken,” säger hon.
Samtidigt kan ökningen av e-handel och de globala lågprisplattformarna som Temu och Shein skapa problem för både miljön och svenska företag. ”Vi har gjort en stor undersökning kring Temu och Shein och ser en stark misstro mot de här plattformarna. Många säger att de aldrig handlat där, eller att de inte tänker göra det igen. Men det var ändå 500 000 svenskar som handlade där i oktober 2024, och 4,6 miljarder småpaket till Europa under samma år. Det är massiva mängder med en extrem påverkan på miljön.”


Elin poängterar att det finns ett glapp mellan attityd och handling. ”Det är många som tycker att hållbarhet är viktigt, men ändå lockas av priset. Och om man tror att det är samma produkter som i svenska butiker, fast billigare, så är det klart att man väljer det billigare alternativet. Men det är ett helt annat sätt de har producerats på, med andra arbetsvillkor och kemikalier,” säger hon.
För att skapa en mer hållbar konsumtion efterlyser Elin Nilsson ett större ansvar från både företag, politiker och konsumenter. ”Företag i Sverige måste sluta fokusera på pris och istället lyfta fram andra värden – personlig service, hållbarhet, kvalitet. Politiker behöver säkerställa att konkurrensen är rättvis och att konsumenterna har trygghet när de handlar. Och vi konsumenter måste börja fundera mer på vad vi egentligen lägger våra pengar på – om vi vill vara med och bidra till schysst handel och en hållbar framtid.”
Elin Nilsson menar att målet måste vara att vi 2050 har en handel och konsumtion som sker inom planetens gränser – där goda val är det enkla valet. ”Vi kommer aldrig kunna sluta konsumera helt, men vi behöver minska vår konsumtion betydligt och handla smartare. Som jag brukar säga: om det inte är du som betalar det verkliga priset, då är det någon annan som gör det,” avslutar hon.